Hałas wywiera negatywny wpływ na zdrowie. Prowadzi do zaburzenia koncentracji, zwiększonego poziomu stresu, problemów z bezsennością, a także zmniejszenia wydajności.
Dźwięki powyżej 35 dB pojawiają się w wielu przestrzeniach. Są tym bardziej uciążliwe, gdy kolidują z nauką czy pracą. Z tego względu coraz częściej mówi się o konieczności stosowania rozwiązań akustycznych, które poprawią jakość pracy i pozwolą zadbać o zdrowie pracowników.
Poznaj systemy, dzięki którym możesz poprawić akustykę biura, a tym samym jakość pracy przebywających w nim osób!
Jak zadbać o akustykę biura?
Praca w biurze wymaga wysokiego poziomu skupienia. Aby stworzyć przyjazne środowisko do tego rodzaju działań, warto zainwestować w remont istniejącej przestrzeni lub w przemyślaną aranżację tej nowo powstającej. Kluczowe znaczenie mają m.in.:
- zaplanowanie odpowiedniego układu pomieszczeń — przestrzenie typu open space (otwarta) generują większy hałas niż gabinety jedno lub kilkuosobowe,
- zastosowanie materiałów dźwiękoszczelnych na etapie remontu lub wykończenia biura,
- umieszczenie akcesoriów w pomieszczeniach — rośliny, obrazy czy inne elementy dekoracyjne również stanowią barierę dla hałasu,
- wydzielenie przestrzeni dla urządzeń generujących hałas — kserokopiarki czy niszczarki do papieru lepiej umieścić w osobnej strefie.
Hałas w pracy w biurze — jak temu zaradzić?
Rozwiązania akustyczne do biura pozwolą zmniejszyć hałas. Warto w tym celu zastosować systemy, które będą odpowiednio dobrane pod kątem dźwięków występujących w danym miejscu.
Inne opcje sprawdzą się w biurze, w którym szkodliwe czynniki to przede wszystkim dźwięki nieustannie pracujących kserokopiarek czy niszczarek, a inne w miejscu pracy, gdzie hałas generuje sąsiadująca z biurem ruchliwa ulica.
Aby uniknąć nadmiernego gwaru, dopasuj konkretne systemy do swoich potrzeb i zastosuj się do poniższych wskazówek.
Sprawdź nasze zrealizowane projekty biur: https://dmbuilding.pl/realisations.html
Dobierz właściwe rozwiązania akustyczne do biura
Wśród najpopularniejszych rozwiązań akustycznych wymienia się:
- panele akustyczne — panele wygłuszające ograniczają przepływ dźwięków. Mogą być stosowane na ścianach, sufitach, schodach. Mają formę np. płyt, paneli, mat;
- panele dźwiękochłonne — to typ paneli akustycznych, który pochłania fale dźwiękowe i wygłusza pogłos;
- dyfuzory akustyczne — rozpraszają fale dźwiękowe;
- oszklenia — oszklone pomieszczenia umożliwiają stworzenie wydzielonych przestrzeni w obiektach typu open space. Projekt nowoczesnego biura powinien uwzględniać liczbę szklanych boksów dopasowaną do indywidualnych potrzeb.
Odpowiednio wyciszone strefy wyraźnie poprawiają jakości pracy w biurze. Eliminacja hałasu pozytywnie wpływa nie tylko na pracowników, ale i komfort klientów.
Przemyślane rozmieszczenie stref
Aby wygłuszenie przestrzeni biurowej było skuteczne, powinno zostać odpowiednio zaplanowane. Znaczenie mają detale, takie jak odległości pomiędzy boksami pracowników czy rozmieszczenie i rozmiar paneli akustycznych. Ważne jest także oddzielenie stref generujących hałas od tych, w których jest ciszej.
Sala konferencyjna powinna być oddzielona od gabinetów, podobnie jak strefa, w której znajdują się hałasujące urządzenia — niszczarki, drukarki i kserokopiarki. Jeśli część pracowników przez większość czasu prowadzi rozmowy telefoniczne, a pozostali pracują w ciszy, również należy ich rozdzielić. Wówczas konkretne strefy nie będą się przenikały i negatywnie wpływały na jakość pracy.
Sufit i ściany — kluczowy i często pomijany element dla poprawy jakości pracy w biurze
Podczas remontu biura często zapomina się o sufitach i ścianach, które okazują się kluczowe dla prawidłowej koncentracji pracowników. Najlepiej umieścić na nich panele akustyczne, dzięki którym do konkretnego gabinetu nie będą docierały dźwięki z zewnątrz.
Elementy sprawią również, że hałas nie będzie wydobywał się poza pomieszczenie. Jeśli zapomnisz o sufitach czy ścianach, to nawet kompleksowa reorganizacja przestrzeni biurowej nie zapewni skutecznej ochrony przed hałasem.
Miękkie, porowate materiały w przestrzeni biurowej
Zasadniczo każdy materiał pochłania dźwięk, ale miękkie i porowate struktury mają doskonałe właściwości dźwiękochłonne. Te gładkie nie będą działały tak skutecznie. Wybierając konkretne panele akustyczne, warto zwrócić uwagę na to, jaką mają strukturę, a także jakie są ich sugerowane właściwości w zakresie współczynnika pochłaniania dźwięków.
Ścianki dźwiękochłonne w projekcie nowoczesnego biura
Stosowanie ścianek dźwiękochłonnych sprawdzi się wszędzie tam, gdzie nie ma możliwości wydzielenia osobnych biur. Takie elementy wygłuszą m.in. rozmowy telefoniczne, a także hałasy naturalnie generowane przez pracowników, jak np. używanie komputera.
Sąsiadujące biurka, mimo niewielkiej odległości, będą wyraźnie odseparowane poprzez ekrany dźwiękoszczelne, co zwiększy wydajność pracowników i zapewni im odpowiednią prywatność.
Boksy akustyczne do biura typu open space
Boksy akustyczne są bardziej zaawansowanym środkiem od ścianek dźwiękochłonnych, który warto zastosować w przestrzeni typu open space. Elementy pozwalają wydzielać niewielkie gabinety, w których mogą pracować osoby odpowiedzialne za bezpośredni kontakt z klientami czy ustalanie szczegółów dotyczących ważnych zleceń.
Przestrzeń tego rodzaju może być przeznaczona typowo do rozmów i konsultacji lub być przydzielona konkretnym pracownikom.
Skuteczne wygłuszenie przestrzeni biurowej na miarę nowoczesnej firmy
Akustyka biura ma kluczowe znaczenie dla produktywności pracowników. Warto zadbać o nią na etapie aranżacji lub remontu przestrzeni biurowej, dobierając konkretne rozwiązania do własnych potrzeb.
Jeśli potrzebujesz profesjonalnego wsparcia w zakresie projektowania i tworzenia elementów akustycznych w nowoczesnym biurze, zapoznaj się z ofertą firmy DM Building, która działa w Warszawie, Gdyni i okolicach!
Jej pracownicy zajmują się fit out’em przestrzeni. Pomogą Ci zaprojektować infrastrukturę biurową tak, aby w pełni odpowiadała wymogom dotyczącym bezpiecznej i wydajnej pracy.